tiistai 12. helmikuuta 2013

Hiihtäjähemuli

Minä haluan raitista ilmaa, ja paljon raitista ilmaa.

Tänään on laskiaistiistai. Suomalaiset rientävät pulkkamäkeen ja ilakoivat talvisäässä. Monet suomalaiset ovat todellisia talvi-ihmisiä ja himohiihtäjiä. Sellainen on myös Taikatalvi-kirjan hemuli. Hemuli viihtyy parhaiten ulkoilmassa: hän hiihtää, laskettelee, rakentaa lumilinnan ja ui avannossa. Hemuli rakastaa talvea ja pakkasta: Eikö pakkanen olekin ihmeellistä - -! Minä olen talvisin aina erittäin hyvässä kunnossa.

Kuten muutkin lajinsa edustajat, hemuli on vastuuntuntoinen ja tekee mielellään työtä: Aletaan heti, ettei aika mene hukkaan. Kun ötökkä Salome pyytää hemulia soittamaan messinkitorvea, toteaa tämä: Kaikki aikanaan - -. Nyt on tehtävä työtä. Hemuli yrittää kovasti innostaa muitakin osallistumaan talven riemuihin, ja opettaapa hän jopa Muumipeikkoa hiihtämään – joskin oppilaan tahdon vastaisesti.

Vai niin, kyllä te vähitellen huomaatte miten oikeassa minä olen.

Taikatalvi-kirjassa hemuli muodostaa kontrastin muiden talven olentojen kanssa. Muut talven olennot ovat hiljaisia, pieniä ja huomaamattomia, mutta hemuli on äänekäs, suuri ja näkyvä. Tästä syystä monet kirjan hahmoista eivät pidä hemulista. Se on varsin surullista, sillä hemuli on kuitenkin kelpo tyyppi eikä tarkoita kenellekään pahaa vaikka voikin ärsyttää monia.

Kun Tuu-tikki kuulee hiihtäjähemulista, hän toteaa: Ai, sellainen hemuli - -. Silloin täältä on rauha lopussa. Tuu-tikki ei pidä hemulista lainkaan: Sen jälkeen kun hän tuli tänne töristämään torveaan, on minun musikaalinen päästäiseni kieltäytynyt soittamasta huilua. Lopulta hemulin arvo tunnustetaan, ja Tuu-tikkikin toteaa: Ehkä me rupeammekin pitämään hemulista.

Ettekö tekin pistäydy joessa ennen ruokaa?
 
Hemuli jakaa mielellään Muumipeikolle elämänohjeitaan: Usko minua; mikään ei ole niin vaarallista kuin sisässä istuminen. - - Silloin saa helposti kaikenlaisia aatteita - -.

Ja nyt ei muuta kuin hemulimaisesti ylös, ulos – ja laskiaismäkeen! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti